1. Ποια ήταν η αρχική σκέψη, το κίνητρο ή το όνειρό σας για το ξεκίνημα των Σχολών Χορού Indancestrial;
Ασχολούμαι με το χορό από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Όταν ολοκλήρωσα τις ακαδημαϊκές μου σπουδές στην προσχολική εκπαίδευση, ξεκίνησα και τις χορευτικές μου σπουδές. Αποφοίτησα και στη συνέχεια εργάστηκα για κάποια χρόνια σε άλλη σχολή χορού, όπου όλο αυτό το διάστημα δούλευα μέσα μου τη στιγμή που θα νιώσω έτοιμη να κάνω το δικό μου ξεκίνημα. Ένιωθα ότι μπορώ να το κάνω και το έκανα. Από την πρώτη στιγμή σε αυτό το εγχείρημα, η οικογένειά μου στάθηκε δίπλα μου και ήταν αρωγός στη δημιουργία των Σχολών Χορού Indancestrial.
2. Τι αντικρίζει κανείς μόλις μπει στον χώρο των Σχολών; Τι πιστεύετε πως νιώθει κάποιος την πρώτη φορά που έρχεται σε επαφή με την Indancestrial;
Αυτό θα ήταν καλό να το απαντήσει κάποιος από όλους όσους επισκέπτονται τους χώρους μας και συνεχίζουν να τους επισκέπτονται για χρόνια. Εγώ μπορώ να απαντήσω στο τι αισθάνομαι η ίδια κάθε φορά που έρχομαι στις Σχολές. Για μένα είναι το δεύτερο σπίτι μου. ‘Όπως φροντίζω τον προσωπικό μου χώρο ώστε να είναι καθαρός, περιποιημένος, λειτουργικός και οργανωμένος την ίδια εικόνα θέλω να έχουν και οι Σχολές. Με ενδιαφέρει να είναι όμορφες και να διέπουν επαγγελματισμό. Αυτά τα χαρακτηριστικά πιστεύω ότι μπορείς να τα αντιληφθείς με την πρώτη σου επίσκεψη στην Indancestrial.
3. Περιγράψτε μας με 3 λέξεις τον βασικό άξονα της δουλειάς που γίνεται μέσα στις σχολές.
Επαγγελματισμός, Ενσυναίσθηση και Όραμα
4. Στις Σχολές φοιτούν μαθητές όλων των ηλικιών. Ποια ηλικία είναι η κατάλληλη για να ξεκινήσει κανείς χορό και έως πότε μπορεί να χορεύει;
Στη Σχολή δεχόμαστε παιδιά ηλικίας 3 ετών και άνω όπου τα πρώτα τρία χρόνια ακολουθούν το τμήμα της Μουσικοκινητικής Αγωγής στο οποίο έχουν ενταχθεί στοιχεία μπαλέτου. Έπειτα, από την ηλικία των 6 ετών, μπορούν να επιλέξουν όποιο είδος χορού επιθυμούν. Εάν δηλαδή δεν θέλουν να ακολουθήσουν το μπαλέτο το οποίο ακολουθούσαν σε κάποιο βαθμό μέχρι εκείνη τη φάση, μπορούν να διδαχθούν στις Σχολές μας Σύγχρονο Χορό, Break Dance, Hip Hop ή Latin. Από τα τμήματά μας μπορείς να αποφοιτήσεις οπότε εσύ αισθάνεσαι την ανάγκη να το κάνεις. Δεν υπάρχει ηλικιακός περιορισμός. Είμαστε ανοιχτοί και διαθέσιμοι προς όλους και προς όλες τις ηλικίες.
5. Ακολουθώντας τα χορευτικά τους βήματα μαζί σας, ποια στοιχεία πιστεύετε πως καλλιεργούν οι μαθητές σας μέσα στις αίθουσες της σχολής;
Δεν σας κρύβω πως για όλους όσους διδάσκονται χορό στις Σχολές η επιθυμία μας είναι να ακολουθήσουν όσο το δυνατόν οι περισσότεροι αυτή την ενασχόληση και μελλοντικά. Παρ’ όλα αυτά, όμως, για πολλούς παραμένει μία απλή δραστηριότητα ψυχαγωγίας, ένα χόμπι. Ανεξαρτήτως του πώς αντιμετωπίζει ο καθένας τον χορό, όλα αυτά τα χρόνια πορευόμαστε μαζί με τους μαθητές μας προάγοντας την πειθαρχία, τον σεβασμό, την αλληλοβοήθεια, την ομαδικότητα και την ευγενή άμιλλα. Είναι σημαντικό ο δάσκαλος να αποτελεί ο ίδιος παράδειγμα προς τους μαθητές του, πρώτα απ’ όλα ως άνθρωπος και έπειτα ως γνώστης του αντικειμένου του. Μας ενδιαφέρει να “χτίσουμε” πρώτα ανθρώπους με αξίες και έπειτα με καλές χορευτικές δεξιότητες.
6. Πόσο σημαντική είναι για εσάς η καταλληλότητα του χώρου στον οποίο φιλοξενούνται οι σχολές;
Αυτή η ερώτηση με κάνει να χαμογελώ καθώς την σκέφτομαι γιατί η απάντηση είναι ότι θεωρώ τον χώρο πάρα πάρα πολύ βασικό παράγοντα για να μας επιλέξει κάποιος. Όπως είπα και παραπάνω, το περιβάλλον στο οποίο πρώτα απ’ όλα εμείς σαν εργαζόμενοι περνούμε το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητάς μας, αλλά και στο οποίο γονείς και παιδιά αφιερώνουν ένα σημαντικό μέρος της εβδομάδας τους χρειάζεται να αποπνέει επαγγελματισμό. Ο χώρος που στεγάζει την προσπάθεια των δασκάλων και των μαθητών μας είναι άκρως απαραίτητο να είναι ένα ελκυστικό και κυρίως ένα ασφαλές περιβάλλον, κατάλληλο για όλους. Πέρα από αυτό, μέσα στις σχολές βρίσκω χώρο να “εκτονώνω” το μικρόβιο μου για εξέλιξη και ανανέωση, οπότε φροντίζω συνεχώς για την αναβάθμισή τους μέσα από μικρές ή μεγάλες ανακαινίσεις.
7. Ποιος είναι ο ρόλος σας ως διευθύντρια των Σχολών Χορού Indancestrial; Πώς θα περιγράφατε μία ημέρα σας στις σχολές;
Τα τελευταία δύο χρόνια ο ρόλος μου αφορά περισσότερο τη διοίκηση των Σχολών Χορού Indancestrial, χωρίς να έχω συστηματικές διδασκαλίες μέσα στις αίθουσες. Αυτό οφείλεται στο ότι ο όγκος της δουλειάς των ανθρώπων που δουλεύουν στις σχολές μεγαλώνει, καθώς μεγαλώνει και ο αριθμός των μαθητών μας οπότε νιώθω πως χρειάζεται περισσότερη φροντίδα αυτό το κομμάτι ώστε να λειτουργούμε σωστά. Σκέφτομαι τα πάντα, από το να αισθάνονται καλά τα άτομα που δουλεύουν στις Σχολές Χορού, μέχρι ο πιο μικρός μαθητής μας που μπορεί να θέλει τη μαμά του. Απασχολούμουν και ασχολούμαι με όλα τα ζητήματα της τρέχουσας καθημερινότητας και η αλήθεια είναι πως η δουλειά δε σταματά στο χώρο των σχολών. Η δουλειά όταν κάτι είναι δικό σου σε απασχολεί μέρα και νύχτα και οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Έτσι λοιπόν, μία ημέρα μου είτε βρίσκομαι στην Indancestrial, είτε όχι αποτελείται από τη σκέψη να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για τις σχολές, για το προσωπικό, για τους μαθητές, για την εξυπηρέτηση των γονέων και φυσικά το πώς μπορούμε να εξελίξουμε το χορευτικό μας επίπεδο και τις διδασκαλίες μας ώστε να φτιάξουμε αρτιότερους χορευτές.
8. Με ποιο κριτήριο επιλέγετε τα άτομα που αποτελούν την ομάδα των Σχολών;
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, έπειτα από 10 χρόνια στο χώρο, η ερώτηση αυτή αντί να μου φαίνεται πιο εύκολη, μου φαίνεται ακόμη πιο δύσκολη. Και αυτό γιατί όσο μεγαλώνει η δική μου εμπειρία και όσο εξελίσσομαι, άλλο τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις μου ως προς τα χαρακτηριστικά των ατόμων με τα οποία θέλω να συνεργάζομαι. Το πιο σημαντικό που χρειάζεται να διαθέτει κάποιος για να μπορέσει να ενταχθεί στην ομάδα, εκτός της κατάρτισης στον τομέα του, είναι να έχει τη διάθεση της αυτοεξέλιξης σε προσωπικό και σε επαγγελματικό επίπεδο. Βρίσκω σημαντικό ο κάθε άνθρωπος που επιθυμεί να γίνει μέλος της ομάδας να έχει όνειρα, όραμα και στόχους ώστε να μπορέσει να ακολουθήσει το κλίμα και τη ροή ανάπτυξης των σχολών.
9. Αν και κλείσατε μόλις τα 10 χρόνια στο χώρο της χορευτικής εκπαίδευσης, ήδη ορισμένοι μαθητές σας κατάφεραν να σημειώσουν επιτυχία σε επαγγελματικό επίπεδο στον χώρο της τέχνης. Ποιο ή ποια στοιχεία βοήθησαν σε αυτή την πορεία τους και τι χρειάζεται κάποιος για να επιτύχει τόσο υψηλούς στόχους;
Τα πάντα στη ζωή είναι συνδημιουργία. Το γεγονός ότι έχουμε μαθητές οι οποίοι έχουν ξεχωρίσει, έχουν διακριθεί και έχουν δείξει καλή πορεία στον χορό, δεν οφείλεται μόνο σε εμάς. Σίγουρα ο επαγγελματισμός κάτω από τον οποίο προπονούνται και η αγάπη που λαμβάνουν για το χορό από τους δασκάλους τους, αποτελεί βασικό πυρήνα αυτής της επιτυχίας. Όμως, για να βρουν πρόσφορο έδαφος τα δύο αυτά στοιχεία χρειάζεται και η άλλη πλευρά, αυτή του χορευτή. Για να καταφέρεις υψηλούς στόχους πρέπει να έχεις μεγάλη αγάπη γι’ αυτό που κάνεις, να έχεις πάθος, να “δουλεύεις” με πείσμα, με συνέπεια, με υπομονή και πειθαρχία. Πρέπει να πιστεύεις στα όνειρα σου και να αγωνίζεσαι για αυτά. Τα άτομα αυτά ξεχωρίζουν μέσα στην κάθε τάξη κι εμείς με τη σειρά μας πιστεύουμε σε αυτά και τα ωθούμε όλο και ψηλότερα!
10. Με ποια λόγια θα καλούσατε κάποιον να ακολουθήσει το χορευτικό του όνειρο στην Indancestrial;
Αν έχεις το ίδιο όραμα με εμάς, αν ονειρεύεσαι τη ζωή σου και την καθημερινότητα σου γεμάτη χορό, τότε ένα είναι το μέρος! Και πλέον γνωρίζει πολύ καλά ο κόσμος της πόλης που μπορεί να μας βρει. Έλα κοντά μας και μπορείς να νιώσεις ασφαλής και να στηριχθείς σε εμάς. Θα σε ακολουθήσουμε στα όνειρά σου για να σε οδηγήσουμε στην κατάκτησή τους. Τονίζω ξανά ότι απαιτεί πολύ προσωπική δουλειά αλλά εμείς είμαστε έτοιμοι και διαθέσιμοι για όποιον θέλει να εξελίξει το όνειρο του.
11. Ποια είναι η θέση του χορού στις σημερινές συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες; Βλέπετε έντονα την επίδραση του χορού στις μικρότερες ηλικίες μέσω της δουλειάς σας;
Δυστυχώς, οι καταστάσεις που βιώνουμε τον τελευταίο χρόνο έχουν φέρει το χορό σε δυσμενή θέση. Οι σχολές χορού είναι κλειστές εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, το ίδιο και τα θέατρα που είναι ο βασικός χώρος έκφρασης της τέχνης. Όμως, πώς γίνεται να αφήσουμε την τέχνη και την έκφραση έξω από τη ζωή μας; Ο χορός υπάρχει και θα υπάρχει υπό όποιες δυσκολίες και θα είναι εκεί να βοηθήσει πολλούς ανθρώπους να ξαναβρούν την επαφή, την επικοινωνία και την εκτόνωση που λείπει από τις μέρες μας. Ιδιαιτέρως για τα περισσότερα παιδιά, το μάθημα του χορού είναι η αγαπημένη τους στιγμή μέσα σε μία αρκετά πιεστική καθημερινότητα. Οι παρέες που κάνουν μέσα στη σχολή, οι στόχοι που θέτουν μέσα από το μάθημα, η δημιουργία και η χαρά που τη συνοδεύει βοηθούν σημαντικά στην ψυχολογία και στην ανάπτυξη των παιδιών και τα συντροφεύουν συναισθηματικά για πολλά χρόνια. Με το τέλος κάθε μαθήματος, όλα αυτά τα χρόνια, βλέπω τα παιδιά να βγαίνουν από τις αίθουσες με τεράστια χαμόγελα ζωγραφισμένα στα πρόσωπά τους και μάτια να λάμπουν. Αυτό νομίζω τα λέει όλα.12. Πώς φαντάζεστε την εξέλιξη των Σχολών μέσα στα επόμενα χρόνια; Οραματίζομαι να έχουμε στις Σχολές ολοένα και περισσότερα παιδιά που πραγματικά αγαπούν αυτή την τέχνη και να “γεννήσουμε” όλο και περισσότερους χορευτές που ονειρεύονται να εξελιχθούν επαγγελματικά. Θέλω να κάνουμε τέχνη, να φτιάχνουμε παραστάσεις, να δημιουργούμε όμορφα πράγματα, όμορφες εικόνες! Αγαπώ την καλαισθησία κι αισθάνομαι ότι αυτή διέπει το έργο όλων όσων είναι στην ομάδα των Σχολών Χορού Ιndancestrial. Μία καλοστημένη χορογραφία ή μία μελωδική μουσική δεν δημιουργούν απλά όμορφες “εικόνες”, ο χορός πέρα από τέχνη είναι και παιδεία, τρέφει το πνεύμα μας, το μυαλό αλλά και την καρδιά μας.
13. Ποιο εύχεστε να είναι το μέλλον της τέχνης του χορού στη χώρα;
Ειλικρινά εύχομαι η τέχνη του χορού να ανθίσει τόσο πολύ ώστε να φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Και δεν εννοώ μόνο τεχνικά από την πλευρά των χορευτών και των δασκάλων, αλλά να μπορέσει ο χορός επί της ουσίας να ενταχθεί σε πολλούς τομείς της ζωής μας. Αρχικά, για να γίνει κάτι τέτοιο χρειάζεται να τον απενοχοποιήσουμε και να αποδεχθούμε ότι απευθύνεται σε όλους αγόρια, κορίτσια, μικρούς και μεγάλους. Εύχομαι ο χορός να μπει στα σχολεία, να εισαχθεί στους επαγγελματικούς χώρους ως τρόπος θεραπείας και να τον χρησιμοποιήσουμε με όλα τα οφέλη του στην καθημερινότητα. Ακόμη, εύχομαι να συνεχίσει να χορεύει όλο και περισσότερος κόσμος. Φανταστείτε πόσο πολύ θα μπορούσε να εξελιχθεί μια κοινωνία εάν κάθε μορφή τέχνης και όχι μόνο ο χορός, ανθίσει και αφορά το μεγαλύτερο μέρος της. Πολλά από αυτά τα άσχημα που βιώνουμε σήμερα θα είχαν εξαλειφθεί ή έστω θα είχαν ελαχιστοποιηθεί, εάν κάθε άνθρωπος από την παιδική του ηλικία ανατρεφόταν και μέσα από την τέχνη. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα ανακάλυπτε πολλά σημεία του εαυτού του έγκαιρα και δε θα έφτανε στην ενήλικη ζωή να εκφράζεται με αρνητικές ποιότητες απέναντι στον συνάνθρωπο και στην ανθρωπότητα. Αν τώρα διαβάζεις τα όσα λέω και γνωρίζεις τι σημαίνει τέχνη πιστεύω πως βρίσκεις κοινά σημεία, αν διαβάζεις και δεν γνωρίζεις την τέχνη σε προσκαλώ να την ανακαλύψεις και να διαπιστώσεις την αλήθεια της.